Thursday, September 13, 2007

salam.....

Mulanya tujuan buka blog kimchiland ini kononya untuk kongsi diari pengalaman kehidupan setahun di Korea Selatan ini, malangnya kerana kesuntukan masa maka setelah tiga bulan gagal di update.
Ketika pulang ke Malaysia baru - baru ini ada membawa kiriman seorang pelajar Malaysia yang belajar di Seoul. Dia mengirimkan hand phone buatan China (Nokia) untuk dikirimkan kepada adiknya di Malaysia. Menurutnya handphone buatan China di Korea ini murah jika dibandingkan dengan harga Malaysia.
Makanya timbul satu idea untuk memulakan satu kegiatan untuk menghasilkan sedikit wang. Minggu lepas telah pergi ke Kompleks yang menjual alatan elektronik, komputer dan telefon yang porpular di Korea ini.
Di temani teman (pelajar Malaysia) telah meneliti beberapa model handphone dan alat elektronik yang dikira menarik dan murah untuk ditawarkan kepada orang di Malaysia.
Semua urusan adalah dalam tunai hantar melalui bank 'TT' dan setelah duit sampai maka barangan akan dihantar melalui Pos Berdaftar.
Semua harga barangan tersebut di mark up lebih kurang 10% dan sebahagian keuntungan akan disalurkan ke Tabung Pusat Khidmat Rakyat. Projek utama Pusat ini ialah Program Jejak Fakir (menyalurkan bantuan kepada fakir menjelang perayaan) dan Program Kembali Ke Sekolah (bantuan kepada anak keluarga fakir untuk membeli keperluan sekolah).
Sebarang kos seperti kos pos dan kos tukaran/ penghantaran wang terletak kepada pembeli.
Selamat membeli peralatan elektronik dengan harga murah sambil menderma. Dari segi kualiti, ia adalah produk dari China maka paham - paham sajalah.

8 comments:

ISAHI ENTERPRISE said...

handphone nokia memang dari China ker??apa nama kawasan atau daerah yang membuat handphone nokia di China??

mossczarfar said...

salam

saya akan ke hwachean korea selatan untuk kejohanan kanu asian pada ramadhan dan ini adalah pengalaman pertama. harap dapat diberikan "contact" persatuan pelajar malaysia di sana. sangat berharap. terima kasih. email saya mojo_slalom@yahoo.com

yusufyusuf said...

Hi..!
Nice blog... I love it...!

CONTACT ©

SyAfaWaNi ♥‿♥ said...

dap mmm..hehe..awatan tgahari:)

Karl Hummingbird said...

helo. salam ziarah balik.. hihi ramyun or bibimbab bole order tak? hahaha..

raisadora said...

brg elektronik saja kah? hand bag ke tak da? he3

Munira Razizul said...

salam...
ziarah kembali =)

Nona Lintang said...

Artikel nan seronok, pandu awak sangat, thank you for this.

katering kantor